NENÍ TO ZDALEKA POPRVÉ, KDY „STRANA A VLÁDA“ ROZHODLA ZA NÁS, BEZ NÁS A PROTI NAŠEMU ZÁJMU…Možná také patříte k těm, kteří neví, že od 1.1.2019 se změní možnosti používání vašeho vozu s benzínovým motorem. Ano, toho vozu, který do této doby bez problémů fungoval, splňuje všechny předpisy, má platnou technickou i emisní kontrolu, a je díky vaší péči v perfektním stavu, což vás stálo nemalé finanční prostředky. Ptáte se, proč by vaše auto nemělo dál fungovat? Stejně nechápavě se na mě dívala většina dotazovaných v malé anketě, kterou jsem nedávno prováděl mezi svými kamarády a známými. |
|
Informovanost o změně zákona o pohonných hmotách a čerpacích stanicích (zákon č. 311/2006 sb.), který vstoupí v platnost 1. ledna 2019 je tak překvapivě nízká, že se až vkrádá otázka, zdali za tím není úmysl. Masová média mlčí a na internetu najdete články staré dva roky, které se změnami zabývají výhledově. Přitom se jedná o radikální zásah, který se dotkne až dvou milionů vozidel provozovaných v ČR! Podstata problému spočívá v tom, že z čerpacích stanic zmizí nejprodávanější benzín Natural 95 (obsahující max. 5% lihu) a bude nahrazen palivem E10, které obsahuje již 10% „ekologické“ biosložky (lihu). Přitom právě ona pětiprocentní hranice je pro většinu starších motorů hranicí životnosti. Větší obsah lihu poškozuje palivový systém (křehnutí vedení, destrukce čerpadel), urychluje zaklepávání ventilů, způsobuje problémy se studenými starty, a naopak přehříváním směsi při vysokých venkovních teplotách. Posledním nemalým problémem je možné vyšší množství vody obsažené v palivu E10. Důvodem je vynikající mísitelnost lihu s vodou, kdy bohužel nikdy nepoznáme, kolik vody na sebe líh stačil navázat při dopravě a skladování. Při dlouhodobější odstávce se pak problémy násobí a poškození palivového systému bývá již nevratné. Nový „ekologičtější“ benzín bude pochopitelně dražší, přestože má nižší výhřevnost a oproti Naturalu 95 se tak zvýší jeho spotřeba o 2%. Současně je třeba zkrátit výměnné lhůty u motorového oleje a celkově počítat s častějším servisem. Opravdu jde o ekologii?
Nejohroženější jsou starší auta s karburátory, ale problémy se nevyhnou ani relativně modernějším vozům se vstřikováním. Nový lihobenzín nebude chutnat většině čtyřtaktních motocyklů ani zahradní technice. Naopak bez problémů by na něj měla jezdit všechna auta se systémem Flex-Fuel nebo vozy mladší roku 2005. Jak předejít poškození téměř dvou milionů motorů se zatím oficiálně nikde nedozvíte, přitom nedobrovolné alkoholové opojení už klepe na dveře a mnozí z těch co vezmou 1. ledna tankovací pistoli do ruky ani netuší, jakou směsku do své nádrže načerpají. Způsoby, jak se vyhnout problémům s novým E10 jsou dva, a to buď přestavba na alternativní palivo LPG/CNG nebo tankování dražších prémiových benzínů (např. Verva 100), které klasický líh vůbec neobsahují a biosložku mají v podobě ETBE. A důvod celé této eko-taškařice? Množství lihu v benzínu určuje evropská norma pro automobilový benzín EN 228, kterou Česká republika beze změn přijímá. Němečtí motoristé znají E10 již od roku 2011 a věřte, že ho nemají rádi. Na tamních pumpách je k dostání vedle „klasického“ paliva Super 95, takže oproti nám mají možnost výběru… Věřím, že ani tahle benzínová podpásovka nezkazí prožitky ve vaší poctivé americké káře a vychutnáte si každou ujetou míli. Až pojedete o Vánocích někam v mrazu a bude vám v nezahřátém autě prvních 5 minut zima, vzpomeňte na ty, co jedou v elektromobilu… Výživné osmiválcové čtení plné voňavého benzínu bez ekonesmyslů vám za celou redakci přeje Petr Bellinger, šéfredaktor |