
|
60 LET SPORTOVNÍ LEGENDY
Pokud je řeč o amerických sportovních vozech 50. let, okamžitě se každému vybaví štíhlá krasavice s rudým čalouněním – Vette C1. Tahle legenda letos v červnu slaví šedesátiny. Nahlédněme spolu do dávných časů…
|
|

|
DĚJINY VELKÉHO S 4. DÍL
Poslední díl našeho seriálu o historii značky Studebaker nás zavede opět k nám do Čech. Podíváme se na Erskine Six Club Sedan z roku 1928, hasičský speciál Big Six 1932 a nádhernou kolekci vozů karosovaných Josefem Sodomkou.
|
|

|
JIZBICE POD BLANÍKEM 2013
Na jizbické „První jarní bublání“, které již po mnoho let tradičně otevírá srazovou sezónu, se těší většina americké komunity v České republice. O tom všechny přesvědčil letošní devátý ročník, který ač provázen krkolomnými rozmary počasí, těšil se opět hojné účasti.
|
|

|
FORDOVO JUBILEUM
Vklad Henryho Forda do pokladnice světového automobilismu a jeden z nejstarších automobilových koncernů světa slaví kulaté jubileum. Jeho legendární zakladatel se ještě jako zaměstnanec Edisonovy elektrotechnické společnosti pokoušel o stavbu motorového vozidla. Za skutečný začátek jeho kariéry ale můžeme považovat 15. červenec 1903, kdy se mu podařilo prodat první vlastní výrobek.
|
|

|
I CESTA MŮŽE BÝT CÍL – ČESKÁ RT66
Jak to bylo s českou silnicí číslo 66? Proč přejezd české RT66? Proč právě v neděli?
Jak začaly nedělní přejezdy české RT66?
Co od přejezdu české RT66 očekávat?
|
|

|
CADILLAC COUPE DEVILLE 1974
Jste na dovolené či na studijním nebo pracovním pobytu ve Státech, a v dohledu se chystáte domů. Je čas porozhlédnout se po nějaké maličkosti, která by vám později připomněla příjemně prožitý čas. Tak co si koupíte? Kýčovité puzzle z Disneylandu? Model dávno neexistujících „Dvojčat“? Nebo nějaký domácí lapač prachu, který za pár let stejně vyhodíte?
Přečtěte si, jak na to šel Bernd Kubiak. Ten si taky dovezl suvenýrek… A rovnou dvoutunový!
|
|

|
POZORUHODNÝ MOTORISTICKÝ PROJEKT
Je to už téměř na chlup rok od první účasti projektu na akci Lucky Cruisers Weekend, tehdy ještě renovovaný Cadillac Seville 76′ přijel na podvalníku. Ale byl to právě zájem vás, účastníků a čtenářů Chromu, který RP doslova nastřelil vysokooktanovou inspirací.
|
|

|
KALIFORNSKÁ NITRO NIGHT
Escondido, kalifornské město s nádechem španělsky pikantních zážitků, protíná Grand Avenue.
V hlavní sezóně se zde každý pátek mísí vůně, počínaje spáleným benzinem až po téměř raketová paliva, a burácení motorů deklasuje šum palem a bzučení všudypřítomných hybridů.
Kdekoli jinde bychom to nazvali Cruise Night, ale v Kalifornii to prostě musí být „Cruisin` Grand“! Ale to, co se odehrává na samý závěr sezóny, nemá daleko k ohnivým efektům odpalovacích ramp v Houstonu!
|
|

|
CHRYSLER TURBINE
Počínaje opatrnými tiskovými prohlášeními a jednoduchými pokusy, dospěl vývoj na přelomu 40. a 50. let k prvním funkčním turbínovým automobilům. Teď nemyslíme turbo v dnešní podobě, ale klasický agregát se spalovací turbínou, jak jej zkoušel od poloviny 50. let Chrysler v upravených vozech Dodge, Plymouth a Chrysler. V květnu 1963 usedlo 46 Američanů za volant zkušebních vozů, které namísto bublání osmiválců vydávaly hvízdavý zvuk spalovací turbíny.
Proč se svět obrátil k těmto vozům zády?
To se dozvíte v našem článku.
|
|

|
FORD FAIRLANE 500 SPORTS COUPE 1964
Americké ovály – dějiště dramat, vítězství, proher i nelítostných bojů. Ring, kde se utkávají jen ti největší. Měl by v takovém vysilujícím zápase šanci klasický Mid-Size?
Když se podíváme do závodních stájí Fordova koncernu, většinou uvidíme ďábelský derivát Thunderbolt. To byl král dragstripů! Bok po boku rozzuřených speciálů drtil dlouhé míle oválů i klasický Fairlane ´64, coupé americké střední třídy. Má na vítězství? Stačí jeho sedmilitr na prudké střídání náklonu vozovky, často nerovný povrch a zúžený profil zatáček? Uvidíme…
Pod kapotou: OHV-V8 FE Side-Oiler big-block, 427 cu.i. (6.998 cm3), cca 500 koní
|
|

|
JEEP CJ-7 1979
Dojmy z prvního setkání: nenápadná světle šedá barva, kontrastní černá dvířka z Wrangleru a miniaturní plážová stříška. Kam uhnout, abych se dostal z bezprostřední blízkosti nebezpečně vyhlížejících mamutích pneumatik, díky jimž na mne „vysoko postavený“ Jeep hledí spatra? Ale to už majitel sedí za volantem a otočením klíčku přivolává dunění temných sil. To se ozval osmiválec 401 cu.i. Rachot podobný příchodu Armageddonu…
Pod kapotou: OHV-V8, 401 cu.i. (6.571 cm3), cca 250 koní
|
|

|
DODGE DART PHOENIX 1961
Divize Dodge si od modelového ročníku ’61 slibovala pokračování úspěchu a překročení vysoko nasazené laťky prodejů modelu 1960, který byl skutečně velmi úspěšný i přesto, že to byl vůbec první rok existence modelu Dart. První Darty byly zmenšené fullsize vyvinuté jako náhrada vozů Plymouth v dealerské síti koncernu Chrysler, na pozici segmentu levnějších aut. Na zkrácené platformě 118 palců jste dostali auto o délce 5,3 metrů. Mohli jste si vybrat ze 3 stupňů výbavy od základniho modelu Seneca, přes Pioneer až k vrcholné výbavě prodávané pod názvem Phoenix.
Pod kapotou: OHV-R6, 225 cu.i. (3.682 cm3), 145 koní/292 Nm
|
|

|
HARLEY-DAVIDSON DUO GLIDE 1961
Říkali jim „Černá esa 41“. V rozhodujících bitvách WW2 seděli v pilotních kabinách bombardérů a shazovali smrtonosný náklad na nepřátelské pozice. Byli nelítostní. A jedineční. Stejně jedinečné jsou mašiny členů nového klubu, kteří si dali jméno podle slavných vládců oblohy.
|
|

|
ZÁKLADY ZDOBENÍ KAROSERIÍ
Už jsem několikrát slyšel, že Pinstriping je jednoduchá věc. Možná ano, pro někoho, ale já to z vlastní praxe vidím docela jinak. Svým žákům při úvodní lekci řeknu: „Ke zvládnutí Pinstripingu potřebuješ aspoň trochu talentu a hlavně si musíš věřit! Musíš si říkat, že to dovedeš, že jsi v tom dobrý.“ Ale zvládnout tohle umění, to chce vyzrávání a velmi, opravdu velmi mnoho učení. Někdo zvládne tahy štětcem dřív nebo rychleji, někdo přejde od vodorovných linek k obrazcům – a tohle všechno si přečtete v mém workshopu.
Herb Martinez
|
|

|
CHROM&PLAMENY NA NÁVŠTĚVĚ U KEITHA KAUCHERA
Keith Kaucher je pravý Kaliforňan. Miluje slunce a nadupaná auta. V mládí potřeboval stavebnice, lepidlo, barvy a nůž, aby se mu pod rukama rodily ty nejodvážnější modelové kreace. Ani dnes nestojí u montážního pásu, ale dává skutečným autům nový tvar a život, proměňuje je v pojízdné legendy. Takový je další kalifornský mistr svého řemesla!
|
|