 |
IMPERIAL CUSTOM 1959
Hádanka pro začátek: výrobce luxusních cruiserů, obří křídla, špičaté zadní svítilny, rok výroby 1959, ale Cadillac to není.
Dokonce ani nic společného s GM!
Game Over: Luxusní Chryslerova odnož Imperial se pustila do boje s tím nejlepším, co nabízely GM a Ford.
Její okřídlené zbraně navrhoval sám Virgil Exner a podařilo se mu stvořit ikony, jako je tahle.
Pod kapotou: OHV-V8, 413 cu.i. (6.769 cm3), 350 koní/645 Nm
|
|
 |
CHEVROLET MALIBU LTZ 2012
Na Malibu osmé generace jsme se těšili od chvíle, kdy na svět prosákly zprávy o záměrech jeho výroby s oficiálním prodejem i u východoevropských dealerů.
V hledáčku jsme měli samozřejmě nejsilnější benzinovou verzi s automatem, v maximální výbavě LTZ.
Jak se s Malibu jezdí, co se nám na něm líbilo a co ne, se dozvíte v našem silničním testu.
Pod kapotou: 16V DOHC-Ř4, 145 cu.i. (2.384 cm3), 167 koní/225 Nm
|
|
 |
35. POWER BIG MEET VÄSTERÅS
Po loňské přestávce jsme letos opět zavítali do švédského Västeras.
Nechat si ujít jubilejní 35. ročník by bylo čiré bláznovství.
Pořadatelé předpovídali ještě hojnější účast než v předchozích letech a nemýlili se – branou letiště projelo téměř 20 tisíc amerik!
|
|
 |
OLDSMOBILE CUTLASS HOLIDAY COUPE 1966
Mnoho našich článků začíná touhou po klasickém silničním cruiseru, popisuje mnohdy nesnadnou cestu jeho získání, a pak následuje již jen výčet radostných prožitků…
Nejinak si počínal i majitel tohoto kupé, který měl štěstí, že žije ve Švýcarsku, tedy v evropské zemi „amerikám“ zaslíbené.
Představíme vám Olds Cutlass Holiday z roku 1966, kdy výkon byl Svatým grálem a prostředky k jeho dosažení řešili vývojáři s nadšením.
Pod kapotou: OHV-V8, 330 cu.i. (5.403 cm3), 320 koní/490 Nm
|
|
 |
SCENICRUISER – NOVÝ POHLED NA CESTOVÁNÍ
V padesátých létech byla autobusová doprava na velké vzdálenosti běžnou součástí amerického života.
Jezdilo se na dovolenou, za příbuznými, za obchodem.
Silniční, zejména dálniční síť tehdy rozhodně nebyla jako dnes, takže cesta autem přes kontinent byla spíš za trest.
Vyrazíme tedy tentokrát autobusem, a ne ledajakým…
|
|
 |
REDAKČNÍ VÝPRAVA NA LEGENDÁRNÍ ROUTE 66 – 6. DÍL
Pro posledních několik set mil našeho putování byla charakteristická častější odbočení od staré trasy.
Některá plánovaná, jiná vynucená okolnostmi a časovou tísní. Naše americké oldtimery vyžadovaly přece jen více pozornosti a péče než nový vůz z půjčovny.
Protihodnotou za to jsme získali zážitky a pocity analogické s dobou, kdy šestašedesátka plnila svůj původní úkol.
Cílem na mapě je slunná Kalifornie, ale naše cesta je cíl
|
|
 |
MOPAR FOREVER
Co se vám vybaví, když se řekne Dodge, Plymouth, Chrysler, Imperial či De Soto? Křídla? Chrom? Hemi? Všechno špatně… Přece MOPAR!
Poslední srpnový den měli majitelé těchto proslulých značek možnost slavit a vy se v našem článku dozvíte proč.
|
|
 |
OHLÉDNUTÍ ZA ŽIVOTEM CARROLLA SHELBYHO (1923-2012)
„Copak já jsem nějaká celebrita? Já jsem normální chlap z Texasu, co má rád rychlá auta a letadla,“ sám o sobě prohlásil Carroll Shelby. Navzdory tomu o své výjimečnosti přesvědčil celý svět.
Hlavní postava amerického autosportu a nestárnoucí legenda ještě za života. Tenhle „obyčejný kluk“ se rval s překážkami celým srdcem a nepromarnil ani vteřinu: jediný člověk v historii čtyřiadvacetihodinovky Le Mans, který byl zároveň jezdcem, výrobcem a majitelem závodní stáje!
Rychlosti jeho strojů odpovídalo i životní tempo – stačil se sedmkrát oženit, a jeho celoživotní záliba v ostře kořeněných pokrmech mu vynesla přezdívku „Chilli King.“
Takže, Mr. Shelby, jaký jste byl doopravdy?
|
|
 |
FORD RANCHERO GT 1972
Většina dvounožců považuje krysy za něco ohavného. Synonymum ošklivosti a zákeřnosti.
Krysy (rats nebo rat rods) na automobilové scéně – to je však něco úplně jiného. Místo stoky je jim domovem garáž a místo nevábné srsti nosí místy rez a dobovou patinu.
I když ani jedno z toho na béžovém Fordu Ranchero nenajdete, přesto mu jeho majitel právě pro jeho matný lak přezdívá „Rat Custom“.
Pod kapotou: OHV-V8, 351 cu.i. (5.756 cm3)
|
|
 |
12. MEZINÁRODNÍ SRAZ CORVETTE V PRAZE
Pražský Corvette sraz pořádaný Corvette Clubem Praha má v Čechách velmi dlouhou tradici a už dávno není svátkem jen českých a slovenských korveťáků.
Díky svým návštěvníkům z mnoha evropských států i zámoří se právem řadí mezi nejdůležitější akce na americké scéně, které byste si rozhodně neměli nechat ujít.
Jeho návštěvu si pochopitelně nenechala ujít ani redakce CHROM&PLAMENY.
|
|
 |
VÝSTAVA DETROIT – OSTRAVA
Díky nadšencům do amerických aut, podpoře Výstaviště Černá louka a dalších partnerů, jsme měli možnost vidět nádherné kusy americké automobilové historie od čtyřicátých do sedmdesátých let.
Specializovaná výstava amerických aut, jaká tady ještě nebyla…
|
|
 |
5. HRADECKÁ VOSMIČKA
Třetí srpnový víkend si dali milovníci klasických amerických automobilů sraz na královehradeckém Stříbrňáku.
Počasí letos opravdu přálo, sluníčko svítilo, a tak nebylo divu, že už v pátek po poledni začaly přijíždět bublající osmiválce a směle se promenádovat po celém kempu.
|
|
 |
AKUMULÁTORY II
S blížícím se zimním obdobím mohou nastat problémy s autobaterií.
Aby vás akumulátor nenechal někde ve „štychu“, dáme vám pár užitečných rad.
|
|
 |
MERCURY PARK LANE CONVERTIBLE 1959
Když dnes čteme o spojování a zánicích automobilových značek, sdílení platforem nebo používání „vypůjčených“ motorů, máme většinou chuť si povzdechnout, že „to přeci za starých časů nebývalo“.
Dřív přece značky vznikaly tak, že podnikavý průkopník automobilismu chtěl stavět co nejlepší a nejdokonalejší auta. A ne na základě rozhodnutí smečky chlapíků v kravatách někde v zasedací místnosti.
Představa je to hezká. Její jediný problém je v tom, že to není pravda.
Mercury v našem článku je toho důkazem.
Pod kapotou: OHV-V8, 430 cu.i. (7.052 cm3), 345 koní/652 Nm
|
|
 |
9. CADILLAC BIG MEET KREMSMÜNSTER
Od roku 2004 mají příznivci značky Cadillac z celé Evropy svůj slavnostní den.
Zpravidla poslední neděli v srpnu očekávají vždy s velkým nadšením a nebylo tomu jinak ani letos.
Park u hradu Kremsegg v rakouském Kremsmünsteru tak opět zaplnila celá plejáda klasických i soudobých Cadillaků.
|
|
 |
CHEVROLET TWO-TEN 1956
Slavná minulost, nelítostné souboje plech na plech, dým od pneumatik i cvakání spouští poblíž bedny vítězů – to všechno zažil Chevrolet, který vám představíme.
Ruce na volantu a noha přikovaná k plynovému pedálu patřily Jimu Lamatrice, který Chevyho každou neděli hnal za vidinou nejvyšší mety některého ze závodů poblíž kalifornského Sacramenta…
Pod kapotou: OHV-V8, 265 cu.i. (4.342 cm3), 162 koní
|
|