![]() |
OLDSMOBILE DYNAMIC 88 HOLIDAY COUPE 1961Začátkem modelového roku 1961 přišel Oldsmobile s úplně novou řadou Dynamic „Eighty-Eight“. Měla přinést modernizaci a nový vítr do nabídkové palety. Design sázel na kratší, nižší a užší karosérii při nezměněném rozvoru 123“. Budeme hodnotit s odstupem doby…
|
![]() |
17. PRVNÍ JARNÍ BUBLÁNÍ, JIZBICE POD BLANÍKEM (CZ)Zpěv ptáků a vůni jehličí lesního areálu Jizbice pod Blaníkem vystřídalo na pár dní bublání osmiválců a vůně spáleného i nespáleného benzínu. Přesně tak, jak to mají rádi majitelé a opravdoví nadšenci do amerik, kterých se tentokrát sjel rekordní počet…
|
![]() |
CHEVROLET CAMARO 2002 ZL1 PHASE 3 BY GMMG (#1 OF 69)Píše se rok 2002. Camaro sice může slavit půlkulaté 35. výročí produkce, nevyhnutelně se však blíží okamžik loučení. Platforma „F“ založená na předchozí generaci je beznadějně zastaralá, prodejní čísla se řítí dolů volným pádem a masivní škrtání nákladů na vývoj znamená, že nástupce hned tak nepřijde. Skončí sezóna a někdejší bestseller na několik let úplně vymizí z katalogů GM. V roce 2022 už můžeme být celkem v klidu, protože víme, že Camaro nezemřelo, jen chvíli hibernovalo. Je ale skvělé, že i v té nejisté době na prahu třetího tisíciletí se objevili dva nadšenci, kteří se rozhodli postarat o důstojný odchod legendy tím, že v ní nechají ožít slavné jméno ZL-1…
|
![]() |
DRIVE-IN CINEMA: BREAKER! BREAKER! (1977)V sedmdesátých letech se americká kinematografie dočkala většího množství filmů s truckerskou tématikou. Je jen s podivem, že tato vlna přišla až poměrně pozdě, protože dálkoví řidiči a desítky tisíc semi-trucků kolorovaly obraz celého severoamerického subkontinentu už o desítky let dříve. Své autofilmy měli roddeři, závodníci, zamilovaní, příznivci sci-fi – jen na novodobé kovboje, jednou rukou ovládající volant kolosu a druhou míchající v převodovce tu správnou směs na kopce i roviny jako by Hollywood zapomněl… Ale nakonec se i ctitelé truckingu dočkali a některé snímky z tohoto žánru patří už dávno mezi americkou filmovou klasiku…
|
![]() |
HISTORIE SEMA SHOW 3.DÍLKdo brzdí, prohrává: zatímco „Římský klub“ dosáhl už počátkem 70. let maxima svého růstového potenciálu, nemusela se SEMA/AI Show něčím podobným vůbec zabývat a během 90. let dosáhla nových rekordních čísel…
|
![]() |
KONCEPTY S ATOMOVÝM POHONEMJeště v 50. letech bylo to nejmodernější spojené s přívlastkem „atomic“. Není divu, opravdu tehdy existovaly žhavé technické novinky, využívající síly jádra, které okouzlily celý svět. A ani autoprůmysl nemohl zůstat pozadu – zejména Ford se stavěl do role průkopníka, a udržoval nevědomé vrstvy obyvatelstva ve fikci, že se atom brzy prosadí i v automobilech, a sice rovnou jako nevyčerpatelný zdroj energie…
|
![]() |
AMC AMX 1979Byl to čas přelomu. Pod tíživou realitou další možné ropné krize požadoval zákazník ještě kompaktnější, hospodárnější a levnější auta. Pozadí vývoje už těžko mohlo být horší, ale právě v této době přišel na svět poslední muscle car koncernu AMC. Nesl slavné jméno svého předchůdce: AMX…
|
![]() |
100 LET PROVOZU AMERICKÝCH NÁKLAĎÁKŮ V ČESKÝCH ZEMÍCHNáš seriál o amerických kamionech se pomalu chýlí ke konci. V dnešním předposledním díle se podíváme na stroje, které dostaly druhou šanci… A nebyla to šance pracovní!
|
![]() |
SÍŇ SLÁVY: RANSOM ELI OLDSSymbolický červený koberec dnes odvíjíme před mužem, jemuž patří prvenství v pásové výrobě a kontinuálních montážních linkách. Automobily, nesoucí jeho jméno, sice už před nějakým časem zmizely z nabídkových katalogů, ale bez nich si dobře sehraný stroj amerického autoprůmyslu nedokážeme představit. Majitelé Oldsmobilů a REO mohou slavit s námi, protože do naší Síně slávy Ch&P právě vstupuje Ransom Eli Olds!
|
![]() |
PONTIAC STREAMLINER SEDAN COUPE 1950Nový Streamliner přišel v roce 1949 a vydržel ve výrobě dva roky. Nabídl moderní vzhled, podobný tehdejším Chevroletům, zejména maska chladiče působila nově, a to díky nižšímu provedení a tehdy módním „zubům“. Ročníkem 1951 Streamliner končí a Pontiac dává svým modelům zcela jiná pojmenování… |
Obsah čísla CHROM & PLAMENY 3/22:
|
![]() |